Páginas

lunes, 21 de mayo de 2018

Ninguén é a patria, pero todos o somos

Alfonso X o Sabio na Corte. Escena nas «Cantigas de Santa María». Mosteiro de San Lorenzo del Escorial.

O exemplo dun rei sabio

"Ninguén é a patria, pero todos o somos" (Jorge Luís Borges)


[Publicado en castellano en LinkedIn el 21 de mayo de 2018: https://www.linkedin.com/pulse/nadie-es-la-patria-pero-todos-lo-somos-andrés-vázquez-lópez]


Nuns tempos convulsamente tramposos, á manipulación interesada que nos convida a confundir o significado co significante [1] na linguaxe vénselle engadindo, como signo de exclusión, o uso dunha ou outra lingua como arma ideolóxica arreboladiza. O idioma como vehículo de entendemento dialéctico común queda relegado a un segundo plano, e o multilingüismo perde o seu valor intrínseco en función da bandeira política que se enarbora.

Son galego, que é a maneira de ser españois as persoas que nacemos accidentalmente nesa parte do territorio do Finis Terrae atlántico dos romanos. Ou se o prefiren, son español porque son galego. (Aínda que os arxentinos aínda son máis concluíntes. Xa saben que para eles galego e español é o mesmo,[2] aínda que nacésemos en Málaga, Bilbao ou Tarragona). E en Galicia, desde que a Real Academia Galega o instituyó no ano 1963, todos os 17 de maio celébrase o Día dás Letras Galegas. A data débese a que en tal día como ese, en 1863, publicouse na cidade de Vigo o primeiro exemplar da obra “Cantares galegos”, de Rosalía de Castro, que marcaría o inicio do chamado "Rexurdimento" cultural do galego. Con el preténdese homenaxear a aquelas persoas que destacaron pola súa creación literaria en idioma galego [3] ou pola defensa do mesmo. (Sen dúbida iso explica que na xa longa lista de homenaxeados nin está, nin se lle espera, a un galego como Ramón José Simón Valle Peña, coñecido literariamente como Ramón María del Valle-Inclán, que nunca escribiu en galego aínda que o seu castelán pareza desmentilo nalgunha das súas obras. Lean senón “Romance de Lobos”. Tampouco Gonzalo Torrente Ballester, a pesar de que a súa triloxía “Los gozos y las sombras” [4] considerada unha das óbras cume da literatura española do século XX, represente o mellor retrato da realidade da sociedade galega anterior á Guerra civil española).

Quen si foi incluído, na celebración do ano 1980, foi o toledano Alfonso X, rei de Castela e León. [5] O motivo, as súas composicións líricas: cantigas de amor, escarnio, e especialmente as súas Cantigas de Santa María, escritas en galego-portugués medieval por el e outros autores do seu corte. A pesar de pasar bastante desapercibido para a historia europea, as súas relacións con outros reinos cristiáns transcenderon as meras relacións diplomáticas e tampouco se limitou a escaramuzas bélicas co mundo islámico. É coñecido que durante o seu reinado conviviron cristiáns de diferentes linguas, unha minoría xudía e unha poboación musulmá. Impulsou ao castelán como idioma común fronte ao latín. Así, promoveu a Escola de Tradutores de Toledo. Organizou grupos de eruditos e escritores, xudeus, mouros e cristiáns, que prepararon edicións de obras monumentais baixo a dirección persoal do monarca. É o caso de tratados científicos traducidos do árabe, como os quince Libros do Saber da Astronomía, tratados de lexislación, como o Foro Real ou As Sete Partidas [6] (por certo, o segundo corpo lexislativo despois do Foro de Avilés que xa no ano 1076 recollía o “medianedo” como xurisdición extraordinaria e que recoñece –en pleno século XIII, hai máis de 700 anos atrás- outro medio alternativo de resolución de conflitos, [7] a arbitraxe ou “juzgadores de albedrío” en lingua romance, “escollidos para librar algún preito con outorgamento de ambas as partes”) e espectaculares compilacións históricas, a Historia de España ou a Primeira Crónica Xeral de España. (Algunhas das cales tamén foron traducidas ao galego da época).

Menos coñecido é que parte da súa infancia transcorreu en terras dos condes de Traba (ayos reais) na Galicia interior, no Castelo de Maceda, [8] situado no actual municipio do seu nome, na provincia de Ourense. É o que recolle a tradición, tamén que foi entre as pedras desa fortaleza onde Alfonso criouse e que é aí onde aprendeu o galego co que máis tarde escribiría os seus máis famosas composicións líricas. Algo que non impediu que a súa obra futura sentase a base lingüística e intelectual da cultura en castelán.

Nos últimos dous mil anos no que hoxe é España faláronse non menos dunha vintena de linguas ou idiomas. [9] O que o mundo coñece hoxe como español fálase como lingua oficial nunha vintena de países, cuxa poboación sumada a aqueles nos que se fala de forma non oficial, ofrece unha total contorna a 600 millóns de persoas. Nalgúns países é cooficial con outras linguas e, en moitos deles coexiste con idiomas ou dialectos tribais, étnicos ou locais, sen maior conflito. Tampouco parecen estar preocupados por que poida poñer en risco os signos da súa identidade nacional, nin cultural. Na internet –esa aldea global virtual- é a terceira lingua máis utilizada, despois do inglés e o chinés.

A intolerancia, como desgraciadamente comprobamos a diario, non é patrimonio exclusivo de ninguén, a pesar de que algúns a cultivan con esmero. Nuns casos responde a estratexias políticas, de maior ambición que real percorrido, a salvo do dano na convivencia que efectivamente ocasionan. Noutros é puro "amateurismo" individual, en ocasións con consecuencias mal calculadas. [10]

Fronte á beligerancia dalgúns, outros optan por non inclinarse pola discordia e a descualificación continua. Prefiren o respecto antes que a violencia verbal e cultural. [11] A educación para unha cultura de paz tamén exclúe a violencia cultural e é independente da lingua en que se exprese.

E é que, “non morró el que abivó la sciencia et el saber, ni fue pobre el qui fue dado a entendimiento”. Libro das Cruces, 1259 [12]

____________________________________

[1] O termo significante utilízase en lingüística estrutural e na semiótica para denominar aquel compoñente material ou case material do signo lingüístico e que ten a función de apuntar cara ao significado (representación mental ou concepto que corresponde a esa imaxe fónica).

 [2] “En Arxentina chámanlle galegos a todos os españois. A Quino chamaríanlle galego, de neno. El e a súa familia son de Fuengirola, preto de Málaga. O personaxe de Manolito e o de Manolo inspíranse, nesa orde, por Julían Delgado, o editor de Mafalda. O pai de Julián era valisoletano.” En Arxentina chámanlle galegos a todos os españois e non pasa nada. Mundiario, Outubro de 2014 

[3] En realidade ninguén coñece con certeza cantos idiomas hai no mundo, aínda que se estima que a cifra roldaría os 7.000. O galego é unha lingua romance do subgrupo galaico-portugués falada principalmente na comunidade española de Galicia. Está estreitamente emparentado co portugués, co que formou unidade lingüística (galaicoportugués) durante a Idade Media. Tamén se falan diferentes variedades do galego na comarca do Eo-Navia, no oeste de Asturias, e no Oeste das comarcas do Bierzo e Sanabria, ao noroeste de Castela e León. Algúns lingüistas tamén consideran como parte da lingua galega o fala dos tres pobos do Val de Jálama, no extremo noroeste de Estremadura, chamada localmente fala ou cun nome local para cada pobo. Ten carácter oficial xunto ao castelán en virtude do Estatuto de Autonomía de Galicia. Ao amparo da Constitución española de 1978, o Estatuto de Galicia, recoñece a esta Comunidade Autónoma a súa condición de nacionalidade histórica.

[4] Televisión Española estreou en 1982 unha adaptación da novela.

[5] Portal sobre a figura histórica e obra literaria de Alfonso X o Sabio. Instituto Cervantes.

Alfonso X, o rei que non quixo ser sabio. Manuel Sánchez, XLSemanal, 2017.

[6] O código legal que máis anos estivo vixente no que hoxe é España, mantívose como corpo lexislativo xeneral ata o século XIX. A súa vocación de corpus iuris xeneral xa o reflectía o seu nome orixinal “Libro das Leis”, aínda que a partir do XIV empezouse a denominar como libro das Sete Partidas por estar estruturado en sete partes ben diferenciadas. As Sete Partidas foron o dereito xeral que se aplicou primeiro en toda España cos reis Isabel e Fernándo, e despois en América e boa parte do Imperio español. A súa fonte principal é o “Corpus Iuris Civilis”, a gran compilación de dereito romano do emperador Justiniano. Tamén se recolleron os Foros, que eran normas xurídicas locais que rexían unha cidade ou comarca, e xurisprudencia. A obra intégra todo o Dereito romano e castelán da época xunto ao dereito canónico, ao dereito feudal e á filosofía.

[7] Francisco Corsón Pereira, Eva Gutiérrez Hernanz, Mediación e Teoría. Páx. 60 e s. Editorial Dykinson, Madrid, 2014 https://goo.gl/prhpaM 

[8] Os estudiosos coinciden en que o castelo de Maceda ten máis de residencia palaciega que de fortaleza. Érguese con suavidade sobre un outeiro ofrecéndonos unha muralla de planta rectangular composta por magníficos sillares nos que abundan as marcas que deixaron os canteiros. Posúe un estreito camiño de rolda e en dous ángulos da devandita muralla ven outras tantas torres circulares máis outros dous garitones e aspilleras. Esta muralla protexe unha segunda construción que é de planta poligonal e que sufriu moitas transformacións pola función que desempeñou como residencia. Ao suroeste, dúas localidades balnearias, Allariz e Baños de Molgas. Ao norte, a comarca da Ribeira Sacra ofrece unha paisaxe encañonado polo río Sil repleto de miradoiros e mosteiros románicos, como o de Santa Cristina de Ribas do Sil, o de Santa María de Montederramo e o espectacular de Santo Estevo.

[9] Para non remontarnos demasiado atrás no tempo, e sen pretender ser exhaustivo, no que hoxe é España falouse celtíbero, latín, castelán (unha lingua romance, derivada do latín vulgar, que no Medievo foi a lingua común do que hoxe sería Castela e León, Madrid, Castela A Mancha e parte de Estremadura), galego-portugués (en terras do que hoxe sería Galicia, Portugal, a rexión occidental de Asturias e as provincias de Zamora e parte de León. Ambos os idiomas, o galego e o portugués, non se separaron ata despois do século XII), o asturleonés (nas súas variantes de asturiano, leonés e mirandés, falábase no que hoxe sería Asturias, as provincias setentrionais de Castela e León, Cantabria e as comarcas de Galicia limítrofes con Asturias, así como nunha pequena rexión de Portugal, Miranda do Douro), o cántabro (Cantabria), o castúo (Estremadura), mozárabe (Al-Andalus e territorios ocupados durante o dominio árabe), aragonés (no que hoxe sería Aragón, algunhas comarcas occidentais de Catalunya e diversas comarcas orientais de Navarra), o occitano-románico (ata o século XI, que se ramifica no catalán, o balear, o valenciano e o occitano. Este último falábase nas illas de Sardeña, Córsega e en zonas do sur de Francia tamén), e o eúscaro (en Euskadi, Navarra e boa parte da Rioxa, así como no sur de Francia).

Actualmente a Constitución Española de 1978 establece no seu artigo 3 que "O castelán é a lingua española oficial do Estado. Todos os españois teñen o deber de coñecela e o dereito para usala. As demais linguas españolas serán tamén oficiais nas respectivas Comunidades Autónomas de acordo cos seus Estatutos. A riqueza das distintas modalidades lingüísticas de España é un patrimonio cultural que será obxecto de especial respecto e protección."

[10] “Os 8,6 millóns de persoas que chaman a esta cidade o seu fogar falan máis de 200 linguas. Todos eles son neoiorquinos e todos eles son benvidos aquí.” Bill de Blasio, Alcalde de Nova York. “A cidade de Nova York ten unha lei de dereitos humanos que protexe contra a discriminación e o acoso en función do estado migratorio ou a orixe nacional. A Comisión de Dereitos Humanos da cidade pode investigar posibles violacións e cobrar multas. A comisión dixo que estaba ao tanto do asunto Schlossberg, pero non fixo ningún comentario sobre se era ou sería obxecto dunha investigación.” Botan da súa oficina ao avogado que insultou a uns dependentes por falar español en Manhattan, La Vanguardia, 19/05/2018

[11] "Sinto orgulloso de ser persoa, unha persoa que non puido elixir onde nacer, porque é algo que a natureza e as circunstancias impoñen. Vivín en moitos lugares de España e tamén fóra dela. Coñecín xentes de todas as razas, relixións e convivín con elas, e procurei comprendelas e querelas...Gústame aprender outros idiomas, como medio para introducirme nas diferentes culturas e comunicarme coas persoas que a elas pertencen. Pero non me gustan as imposicións para aprendelas, nin os desprezos por non poder falar esas outras linguas. Síntoo, que me desculpen os que teñen fortes sentimentos nacionalistas ou patrióticos exclusivos, pero non os comparto e cústame entendelos cando eses sentimentos transfórmanse en excluíntes, insolidarios ou xenófobos...O meu concepto de patria é moi reduccionista...es un poema. Si, un poema da alma, dos bos sentimentos, do corazón, non das tripas." Sinto orgulloso de ser persoa (sobre patriotismos e nacionalismos), Javier Jiménez Olmos, Miscelanea, 13/05/2018

[12] Libro das Cruces. É un dos códices producidos na cámara rexia de Alfonso X. O libro é unha das poucas publicacións nas que Alfonso refírese a si mesmo oficialmente como rei de España. https://www.wdl.org/es/item/10624/


No hay comentarios:

Publicar un comentario